Saturday, 15 December 2012

ASSALAMUALAIKUM DAN SALAM SEJAHTERA...

Minggu ktiga belas dalam pembelajaran komputer dalam pendidikan


Pembelajaran miggu ini,adah kami belajar tentang bagaimana untuk memasukkan data dan juga bagaimana untuk mebuat belanjawan dengan menggunakan open office.
Atara contoh data pelajar yang sudah saya lakukan:













Cara untuk menggunakn microsoft office excel:
1.Mula-mula klik pada microsoft office jika tidak ad ila dowbload terlebih dahulu.
2.Setelah laman microsoft dibua tulis maklumat yang perlu antaranya nama pelajar, markah mata pelajran jumlah dan gred.

3.Kemudian but jadual gred markah di sebelah di sebelah kiri.Untuk menamakan jadual tersebut highlight jadual dan klik Formula.



4. Kemudian  klik pula pada Office name dan isi perkataan 'gred' pada Nama untuk menamakan jadual tersebut. Klik OK.


5.Untuk menentukan gred markah, klik pada ruangan sebelah markah, kemudian klik pada formualar dan klik Insert Function. Selepas itu pilih VLOOKUP dan




6.Langkah seterusnya klik pada arkah yang berada di sebelah nya. Kemudian isi 'gred' di etak table array, '2' di petak col index num dan perkataan 'true' di petak range lookup. Kemudian klik OK








7. Bagi memberi gred untuk markah dibawahnya anda hanya perlu highligtkan petak dari petak yang telah diisi gred tadi sehingga ke petak terakhi, kemidian kli. Gred setiap markah akan keluar. Contohnya seperti dibawah...







8. Untuk mendapat gred bagi mata pelajaran yang lain buat seperti langkah 7 diatas





9. Manakala berikut  adalah langkah untk menetukan bilangan pelajar ynag mendapt a,b c,d, dan e. Mula-mula kik pada ruangan sebelah bilangan A, kemudian klik fx dan plih pada COUNTIF





10. Langkah selepas itu, lengkapkan ruangan range dengan cara klik pada gred bermula dari atas sehingga ke bawah timbul garisan putus-putus. Manakala pada ruangan criteria pula masukkan gred yang hendak dijumlahkan. Sekiranya bilangan A yang anda hendakkan mak tulislah 'A' di ruangan tersebut. Selepas itu klik OK dan begitu seterusnya.





No comments:

Post a Comment